Παρασκευή 24 Μαΐου 2019

Κώστας Κουλούρης:Η κατάσταση των δημοσίων αστικών συγκοινωνιών στο Λεκανοπέδιο Αττικής


Η οικονομική κρίση έχει αφήσει βαρύ αποτύπωμα και στις δημόσιες συγκοινωνίες. Αυτό συμβαίνει σε μια συγκυρία όπου η καθημερινότητα των πολιτών στο Λεκανοπέδιο έχει δυσκολέψει σημαντικά. Σε αυτή την δυσχερή κατάσταση οι Δημόσιες Συγκοινωνίες προσπαθούν να καλύψουν τη βασική ανάγκη της μετακίνησης, με τρόπο πρόσφορο για όλους, με προτεραιότητα στους οικονομικά ασθενέστερους, προσφέροντας ένα σημαντικό και πολύπλευρο κοινωνικό έργο. Η κατάσταση ωστόσο δεν καλύπτει τις ανάγκες του επιβατικού κοινού.

Ειδικότερα, ο στόλος της Ο.ΣΥ από τα 2023 οχήματα έχει συρρικνωθεί στα 1657.Σε καθημερινή βάση από αυτά κυκλοφορούν τα 900 περίπου και παραμένουν με βλάβη σχεδόν 750 λεωφορεία.

· Από τις 2250 προγραμματισμένες βάρδιες οι 200 δεν εκτελούνται λόγω έλλειψης οδηγών και λεωφορείων, με αποτέλεσμα να πραγματοποιούνται 2050 βάρδιες.

· Τα προγραμματισμένα ημερήσια δρομολόγια είναι 12.900. Από αυτά εκτελούνται τα 10.700. Υπάρχει δηλαδή έλλειμμα 2200 δρομολογίων, που γίνεται αισθητό σε διάφορες πόλεις του Λεκανοπεδίου, καθώς περιορίζει αισθητά το παρεχόμενο συγκοινωνιακό έργο.



Προβληματικές περιοχές υψηλού κινδύνου

Στη Δυτική Αττική υπάρχουν φθορές στις υποδομές λόγω κακής συντήρησης του οδικού δικτύου. Την κατάσταση επιδεινώνουν οι συχνές επιθέσεις από παραβατικά στοιχεία που προκαλούν φθορές και ενίοτε απειλούν τη ζωή και την αρτιμέλεια των οδηγών. Ανάλογη είναι η κατάσταση στο κέντρο της Αθήνας και στους δρόμους πέριξ των Εξαρχείων. Οι συχνές διακοπές της κυκλοφορίας λόγω επεισοδίων αλλά και κακής διαχείρισης εκτάκτων γεγονότων από την αστυνομία, οδηγούν στην ακύρωση του συγκοινωνιακού έργου στο κέντρο της πόλης.

Υπάρχει μείωση των δρομολογίων σε περιοχές του Λεκανοπεδίου όπως η Ελευσίνα, η Γλυφάδα, η ευρύτερη περιοχή της Κηφισιάς, η ευρύτερη περιοχή Μενιδίου.Παράλληλα, καθυστερεί αδικαιολόγητα η αναδιάρθρωση των γραμμών,οι οποίες παραμένουν οι ίδιες από την εποχή που δεν είχαν αναπτυχθεί τα μέσα σταθερής τροχιάς. Η έλλειψη συντονισμού ανάμεσα στα διαφορετικά συγκοινωνιακά μέσα οδηγεί σε παράλληλα δρομολόγια λεωφορείων με ΜΕΤΡΟ, Τραμ,Ηλεκτρικό και γενικότερα σε ανορθολογική λειτουργία του δικτύου.

Η έλλειψη αναδιάρθρωσης έχει επίσης επιπτώσεις στην εξυπηρέτηση των επιμέρους δήμων,οι οποίοι καταφεύγουν στη λύση της ανάπτυξης δημοτικής συγκοινωνίας με ότι αυτό συνεπάγεται σε κόστος, τη στιγμή που θα μπορούσαν να εξυπηρετηθούν από την ΟΣΥ. Αλλά και εκεί όπου υπάρχει δημοτική συγκοινωνία δεν υπάρχει συντονισμός με τα δρομολόγια του ΟΑΣΑ.

Η αναλογική περικοπή δρομολογίων σε γραμμές κορμούς όπως:

608 Γαλάτσι- Ζωγράφου, 550 Φάληρο- Κηφισιά, 040 Πειραιάς- Σύνταγμα, 703 Πειραιάς- Αγ. Ανάργυροι, Α10 Αθήνα (Μεταξουργείο) – Αχαρναί, 122 Αθήνα,-Βάρκιζα,

προκαλεί συγκοινωνιακή αρρυθμία στους αντίστοιχους δήμους και αιτία ταλαιπωρίας για τους πολίτες, καθώς αυξάνεται ο χρόνος αναμονής.

Όλα αυτά μπορούν να αποφευχθούν αν υπάρξει σταθερή κρατική χρηματοδότηση, ανανέωση στόλου, προσλήψεις μέσω ΑΣΕΠ τεχνικού προσωπικού και οδηγών, καθώς καισυνεργασία του ΟΑΣΑ με την ΠΕΔΑ για μια συνολική αναδιάρθρωση του δικτύου σε όλο το λεκανοπέδιο της Αττικής.Έτσι μπορούμε να οδηγηθούμε σε βελτίωση της υπάρχουσας κατάστασης και στην εξοικονόμηση πόρων.

Οι εργαζόμενοι στις συγκοινωνίες παρά τις αντικειμενικές δυσκολίες που αντιμετωπίζουμε και σχετίζονται με τη μείωση προσωπικού σε συνδυασμό με την εντατικοποίηση της εργασίας, την κακή κατάσταση οχημάτων, την κατάργηση γραμμών, τη μείωση της συχνότητας των δρομολογίων, την ταλαιπωρία του επιβατικού κοινού με αναμονές στις στάσεις κ.ά., παλεύουμε και ζητάμε από την πολιτεία να συμβάλει στην εξασφάλιση σύγχρονων Δημόσιων Μέσων Μαζικής Μεταφοράς, στην αξιόπιστη, ασφαλή και φτηνή συγκοινωνία για τις ανάγκες μετακίνησης των πολιτών. Γιατί το δικαίωμα της μετακίνησης των εργαζομένων, των ανέργων, των συνταξιούχων, των μαθητών, των ατόμων με ειδικές ανάγκες και όλων των πολιτών είναι κοινωνικό αγαθό όπως η Υγεία και η Παιδεία, και επιβάλλεται διαχρονικά η διασφάλιση της παροχής τους ανεξάρτητα από την οικονομική τους βιωσιμότητα.

Δίκτυο Συνδικάτων των Ευρωπαϊκών πρωτευουσών

Στις 18-20 Μαρτίου 2019, έλαβε χώρα στη Σόφια η 18η Συνδιάσκεψη του δικτύου των Συνδικάτων των Ευρωπαϊκών πρωτευουσών (ECTUN) με θέμα την κινητικότητα και τις δημόσιες αστικές συγκοινωνίες. Σε αυτήν την συνδιάσκεψη συμμετείχα ως εκπρόσωπος του ΕΚΑ και παρουσίασα την κατάσταση στις συγκοινωνίες στην Αθήνα

Τα συμπεράσματα σχετικής έρευνας για τις δημόσιες συγκοινωνίες και την κινητικότηταπου παρουσιάσθηκε κατά την διάρκεια της συνδιάσκεψης δείχνουν ότι τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν πολλές ευρωπαϊκές πρωτεύουσες είναι παρεμφερή. Όπως:

1. Οι πρωτεύουσές μας είναι διαφορετικές, αλλά αντιμετωπίζουν παρόμοιες προκλήσεις στα ζητήματα της κινητικότητας και των αστικών δημόσιων συγκοινωνιών. Το δίκτυο των συνδικάτων των Ευρωπαϊκών Πρωτευουσών (ECTUN) αποτελεί τον καταλύτη για την ανταλλαγή θετικών εμπειριών και την ανάληψη κοινών πρωτοβουλιών όπου χρειάζεται.

2. Η επανεξέταση της αστικής κινητικότητας περιλαμβάνει τη βελτιστοποίηση της χρήσης όλων των μέσων μαζικής μεταφοράς και την οργάνωση της συνέργιας μεταξύ τους: λεωφορεία, μετρό, τραμ, θαλάσσια ή ποτάμια μέσα μεταφοράς και των διαφόρων τρόπων ατομικής μετακίνησης όπως π.χ. αυτοκίνητο, ποδήλατο, χώροι στάθμευσης κοντά στο ΜΕΤΡΟ κ.ά..

3. Υπάρχουν πολλά περιθώρια και δυνατότητες για την ενεργό συμμετοχή, δράση και παρουσία των συνδικάτων των πρωτευουσών στα θέματα των δημοσίων συγκοινωνιών. Αυτή η δράση περιλαμβάνει και την ευαισθητοποίηση των εργαζομένων και των πολιτών για τις θετικές επιπτώσεις των δημόσιων μεταφορών στην κοινωνική ένταξη, την ισορροπία μεταξύ επαγγελματικής και προσωπικής ζωής, τη μείωση του χρόνου από και προς την εργασία, την πρόσβαση στην κινητικότητα κοινωνικών ομάδων που απειλούνται με κοινωνικό αποκλεισμό.

4. Διαπιστώνεται ότι τα συνδικάτα των Ευρωπαϊκών πρωτευουσών βρίσκονται σε εγρήγορση για την υπεράσπιση του δημόσιου χαρακτήρα των αστικών συγκοινωνιών. Στόχος είναι να παραμείνουν δραστήρια και να συνεργαστούν με τις τοπικές αρχές και άλλους ενδιαφερόμενους, προκειμένου να οικοδομήσουν τις στρατηγικές του μέλλοντος για τις συγκοινωνίες και να υπερασπιστούν τα δικαιώματα των εργαζομένων.

Δεν υπάρχουν σχόλια: