Το «γαλαζοπράσινο» δρομολόγιο απαξιώσης των αστικών συγκοινωνιών


Τι δείχνουν τα στοιχεία και οι αριθμοί - Τεράστια ευθύνη για την υποτίμηση του συγκοινωνιακού έργου από τις διοικήσεις των προηγούμενων κυβερνήσεων
Τη χαίνουσα πληγή, αποτυπωμένη σε στοιχεία και αριθμούς, των ελλειμμάτων σε οχήματα και προσωπικό στα αστικά λεωφορεία και τρόλεϊ την τελευταία πενταετία παρουσιάζει σήμερα η «Αυγή» της Κυριακής αναδεικνύοντας την τεράστια ευθύνη για την υποτίμηση του συγκοινωνιακού έργου των δύο μέσων από τη διαχείριση Ν.Δ. - ΠΑΣΟΚ, με τον στόλο ήδη να καταρρέει από το 2012, αλλά και την ανάγκη επίτασης των ήδη ληφθέντων μέτρων ενίσχυσης από τη σημερινή διοίκηση των Οδικών Συγκοινωνιών (ΟΣΥ) και την ηγεσία του υπουργείου Μεταφορών.
Παλαιότητα στόλου και μείωση προσωπικού


Αποτελεί πλέον κοινή παραδοχή ότι η παλαιότητα του στόλου των λεωφορείων και τα συχνά τεχνικά και μηχανικά προβλήματα που προκύπτουν, σε συνδυασμό με τη μείωση προσωπικού (αποχωρήσεις - συνταξιοδοτήσεις) και τους γνωστούς δημοσιονομικούς περιορισμούς προσλήψεων, έχουν φέρει την ΟΣΥ να λειτουργεί «στο κόκκινο». Μάλιστα, ενώ η δυσλειτουργία στο συγκοινωνιακό έργο εξαιτίας των παραπάνω παραγόντων επιτείνονταν με την πάροδο του χρόνου, εντούτοις, οι οι συνδιαχειριστές Ν.Δ. και ΠΑΣΟΚ δεν έπραξαν απολύτως τίποτα για την ανάσχεση της κατάστασης. Αντίθετα, η προηγούμενη φιοίκηση όχι μόνο «φέσωσε» την εταιρεία με 65 εκσυ. ευρώ (για ανταλλακτικά, λάστιχα, αέριο, πετρέλαιο, ασφάλειες, κ.λπ.) χωρίς επαρκή και οριστική αντιμετώπιση των προβλημάτων, αλλά επέδειξε και παντελή έλλειψη μέριμνας και πρωτοβουλίας να εξευρεθεί χρηματοδότηση για την ανανέωση του στόλου, μη καταθέτοντας ουδεμία πρόταση στο ΕΣΠΑ του 2014-2020, σε αντίθεση με ανάλογες πρακτικές του παρελθόντος αλλά και τις σημερινές της νυν διοίκησης σε συνεργασία με την Περιφέρεια Αττικής.
Έλλειψη ανταλλακτικών, ελλιπής συντήρηση

Χαρακτηριστικό των ελλειμμάτων στην υποδομή, όπως προκύπτει από τα επίσημα ετήσια στοιχεία της ΟΣΥ, που παραθέτει η «Αυγή» της Κυριακής είναι η σταθερή μεγάλη διαφορά μεταξύ της δύναμης των ενεργών διατιθέμενων λεωφορείων με τα λεωφορεία που εκτελούν τα δρομολόγια. Η διαφορά αυτή οφείλεται, ως επί το πλείστον, στην αδυναμία των ενεργών αυτών λεωφορείων να εκτελέσουν τα δρομολόγια λόγω ελλείψεων σε ανταλλακτικά (π.χ. λάστιχα ή μπαταρίες) ή εξαιτίας ελλιπούς συντήρησης. Μοναδική χρονιά, που η διαφορά αυτή μειώνεται αισθητά είναι το 2016, όμως αισθητή είναι και η μείωση των ενεργών λεωφορείων, η οποία βαίνει μειούμενη από το 2012 λόγω του παροπλισμού οχημάτων. Ενδεικτικό είναι ότι το 2012 διατίθεντο συνολικά 2.139 μπλε λεωφορεία και 292 τρόλεϊ, ωστόσο τα δρομολογημένα ήταν 1.309 και 198, αντίστοιχα. Ανάλογα, το 2015 η δύναμη των διατιθέμενων οχημάτων ήταν 1.562 μπλε λεωφορεία και 285 τρόλεϊ, εντούτοις η δύναμη των δρομολογημένων οχημάτων ήταν 1.146 και 169 αντίστοιχα.
Γ. Αναγνωστόπουλος: Εξασφαλίσαμε χρηματοδότηση για αγορά 92 καινούργιων λεωφορείων

Για την ανανέωση του στόλου, όπως μας περιγράφει ο διευθύνων σύμβουλος της ΟΣΥ Γιώργος Αναγνωστόπουλος, «καταβάλαμε κάθε προσπάθεια και καταφέραμε σε συνεργασία με την Περιφέρεια Αττικής να εξασφαλίσουμε χρηματοδότηση 30 εκατ. ευρώ μέσω του Επιχειρησιακού Προγράμματος ‘Αττική 2014-2020’ για την εξαγορά 92 λεωφορείων νέας τεχνολογίας, οικολογικών. Καταφέραμε δηλαδή ό,τι δεν έπραξε η προηγούμενη διοίκηση, η οποία δεν έλαβε ούτε ένα ευρώ, ενώ είχε τη δυνατότητα από το ΕΣΠΑ 2014-2020, προφανώς ως τμήμα της συνειδητής επιχείρησης απαξίωσης της εταιρείας για να ιδιωτικοποιηθεί». Στο ίδιο πλαίσιο αντιμετώπισης των προβλημάτων, επισημαίνει ο Γ. Αναγνωστόπουλος, «ξεκολλήσαμε τη διαδικασία για τα ελαστικά των λεωφορείων, και μετά τον διαγωνισμό που διεξήγαγε το υπουργείο Εμπορίου υπογράφηκε επιτέλους η σχετική σύμβαση και αρχίσαμε να παίρνουμε ελαστικά για τα οχήματα».

Τέλος, για τις ελλείψεις σε προσωπικό, το οποίο, όπως αποδεικνύεται και από τα στοιχεία, έχει μειωθεί σε σχέση με το 2012 λόγω αποχωρήσεων - συνταξιοδοτήσεων κατά περισσότερο από 1.000 υπαλλήλους (το 2012 σε μπλε λεωφορεία και τρόλεϊ εργάζονταν 4.436 οδηγοί, ενώ το 2016 3.388), ο διευθύνων σύμβουλός της ΟΣΥ παραδέχτηκε ότι «όντως υπάρχουν ανάγκες σε προσωπικό, οι οποίες πρέπει να καλυφθούν».

Αξίζει, πάντως, να σημειώσουμε ότι, σύμφωνα με τα στοιχεία, μειωμένη παρουσιάζεται και η επιβατική κίνηση μεταξύ του 2012 και του 2016, με περίπου 46 εκατ. επιβάτες λιγότερους.«Σε καλό δρόμο οι επαφές με την ΕΤΕ για τον εκσυγχρονισμό του στόλου»Ήδη από πέρσι, ο αρμόδιος υπουργός Μεταφορών Χρ. Σπίρτζης είχε προαναγγείλει την αναζήτηση χρηματοδοτικών εργαλείων, και συγκεκριμένα από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, προκειμένου να επιτευχθεί η ανανέωση του στόλου σε συνθήκες δημοσιονομικής στενότητας. Στενός συνεργάτης του υπουργού, που παρακολουθεί στενά τις διαβουλεύσεις για το θέμα με την ΕΤΕ, σημείωνε χαρακτηριστικά ότι «συνεχίζουμε την αναζήτηση και τις επαφές με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων για τον εκσυγχρονισμό όχι μόνο του στόλου της ΟΣΥ, αλλά όλου του Ομίλου ΟΑΣΑ. Οι επαφές μας είναι συνεχείς και είμαστε σε καλό δρόμο» κατέληγε ο συνεργάτης του Χρ. Σπίρτζη.
Δημοσίευση σχολίου