Συνέντευξη Τύπου, με αφορμή την από 1ης Οκτωβρίου αύξηση του εισιτηρίου στον ΟΑΣΘ της Θεσσαλονίκης, δόθηκε σήμερα από το ΣΥΡΙΖΑ Θεσσαλονίκης.
Από τη μεριά του κόμματος της αξιωματικής αντιπολίτευσης αναφέρθηκε για μια ακόμη φορά η πάγια θέση του υπέρ ενός Ενιαίου Δημόσιου Φορέα Αστικών Συγκοινωνιών με κοινωνικό και εργατικό έλεγχο.
Επίσης τέθηκε και το θέμα της αδιαφάνειας η οποία χαρακτηρίζει τα οικονομικά στοιχεία, με την κυβέρνηση να μετατρέπεται σε “εισπράκτορα” του ΟΑΣΘ, ενός Νομικού Προσώπου Ιδιωτικού Δικαίου που ως μονοπώλιο διαχειρίζεται ένα δημόσιο αγαθό.
Από τη μεριά του ΣΥΡΙΖΑ ζητήθηκε από την κυβέρνηση να αποσύρει την υπουργική απόφαση για αύξηση της τιμής του εισιτηρίου, να προχωρήσει έλεγχο σε βάθος της οικονομικής και διοικητικής λειτουργίας του ΟΑΣΘ, να θεσμοθετήσει τη δωρεάν μετακίνηση των ανέργων.
Τη θέση του ΣΥΡΙΖΑ ανέλυσαν ο Γιώργος Τοζίδης, οικονομολόγος-μέλος του ΣΥΡΙΖΑ, η Αλέκα Κρασοπούλου, μέλος της γραμματείας της Ν.Ε. Α΄ Θεσσαλονίκης καθώς και οι βουλευτές Α΄ και Β΄ Θεσσαλονίκης, Δέσποινα Χαραλαμπίδου και Λίτσα Αμμανατίδου-Πασχαλίδου αντίστοιχα.
ΕΝΗΜΕΡΩΤΙΚΟ ΣΗΜΕΙΩΜΑ
ΓΙΑ ΤΟΝ ΟΡΓΑΝΙΣΜΟ ΑΣΤΙΚΩΝ ΣΥΓΚΟΙΝΩΝΙΩΝ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ (Ο.Α.Σ.Θ.)
1. Ο Ο.Α.Σ.Θ. είναι Νομικό Πρόσωπο Ιδιωτικού Δικαίου που λειτουργεί τις αστικές συγκοινωνίες στην Περιφερειακή Ενότητα Θεσσαλονίκης από το 1957 μέχρι σήμερα με διαδοχικές ανανεώσεις της οικονομικής συμφωνίας μεταξύ του ελληνικού δημοσίου και του Οργανισμού. Ουσιαστικά πρόκειται για ιδιωτικό μονοπώλιο που διαχειρίζεται ένα δημόσιο αγαθό.
2. Το επιχειρηματικό κέρδος των μετόχων του Ο.Α.Σ.Θ. προσδιορίζεται με σταθερά ποσοστά επί των εσόδων και επί των παγίων του Οργανισμού (κυρίως λεωφορεία), καταβάλλεται μαζί με την αντισταθμιστική καταβολή, είναιαφορολόγητο και καταβάλλεται από την αρχή του έτους παράλληλα με την καταβολή της επιχορήγησης.
3. Με βάση τα στοιχεία που δημοσιοποιήθηκαν με την κυβερνητική απόφαση (Φ.Ε.Κ. Β2283/26.08.14), το επιχειρηματικό κέρδος των μετόχων του Ο.Α.Σ.Θ. ανήλθε την περίοδο 2009 – 2014 σε 100 εκατ. ευρώ περίπου. Με την ίδια απόφαση «κατοχυρώνεται» το επιχειρηματικό κέρδος για τα έτη 2015 – 2017, το οποίο ανέρχεται σε 50 εκατ. ευρώ περίπου.
4. Στο ίδιο Φ.Ε.Κ. (Β2283/26.08.14) δημοσιεύθηκε και η κυβερνητική απόφαση για την αύξηση της τιμής των εισιτηρίων:
Α. Απλό (μιας διαδρομής): 1,00 ευρώ από 0,80 ευρώ (αύξηση 25%).
Β. Δύο διαδρομών: 1,20 ευρώ από 0,90 ευρώ (αύξηση 33%) διάρκειας 70 λεπτών.
5. Για το 2015 προβλέπεται μείωση της αντισταθμιστικής καταβολής (δημόσια επιχορήγηση) κατά 38 εκατ. ευρώ η οποία θα επιβαρύνει ολοκληρωτικά τους χρήστες και τις χρήστριες των αστικών συγκοινωνιών που είναι κυρίως τα φτωχά λαϊκά στρώματα αφού προβλέπεται ισόποση αύξηση των εσόδων του Ο.Α.Σ.Θ.
6. Το ελληνικό δημόσιο μετατρέπεται σε «εισπράκτορα» του Ο.Α.Σ.Θ. αφού πλέον τα πρόστιμα θα βεβαιώνονται στις εφορίες απαλλάσσοντας τον οργανισμό από το κόστος της δικαστικής διεκδίκησής τους (με αμφίβολα αποτελέσματα).
7. Οι υποτιθέμενες βελτιώσεις της οικονομικής συμφωνίας με τον Ο.Α.Σ.Θ. (μη προσφυγή στη διαιτησία, αλλαγή του τρόπου υπολογισμού του επιχειρηματικού κέρδους, παράταση του χρόνου κυκλοφορίας των οχημάτων κλπ.) βρίσκονται στον αέρα εάν δεν καλυφθούν νομοθετικά.
8. Τα οικονομικά στοιχεία του Ο.Α.Σ.Θ. χαρακτηρίζονται από μεγάλη αδιαφάνεια καθώς δεν υπάρχει κανένας έλεγχος στα έσοδα (η έκδοση των εισιτηρίων και των καρτών γίνεται από τον ίδιο τον Οργανισμό κατά παρέκκλιση των όσων ισχύουν σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες) και τα έξοδα (υπέρμετρη αύξηση των μεταβλητών δαπανών) αλλά και στη διοικητική λειτουργία του Οργανισμού (προσλήψεις, προμήθειες). Η καθιέρωση ηλεκτρονικού εισιτηρίου θα πρέπει να ανατεθεί στο Συμβούλιο Αστικών Συγκοινωνιών Θεσσαλονίκης (σύμφωνα με μελέτη που έχει κατατεθεί από τον φορέα) ώστε να αποτελέσει το πρώτο βήμα για την επίτευξη διαφάνειας στα έσοδα του Ο.Α.Σ.Θ. Εάν η κυβέρνηση αναθέσει την έκδοση του ηλεκτρονικού εισιτηρίου στον Ο.Α.Σ.Θ. (όπως πιέζεται από τους μετόχους του) θα είναι μία ακόμη επιβεβαίωση ότι αντί να υπερασπίζεται τα συμφέροντα των πολιτών της Θεσσαλονίκης επιλέγει να υπερασπιστεί τα συμφέροντα των μετόχων του Ο.Α.Σ.Θ.
9. Σημαντικό ζήτημα που απαιτεί ουσιαστικό έλεγχο είναι οι σχέσεις του Ο.Α.Σ.Θ. με τον συνεταιρισμό «ΗΡΑΚΛΗΣ» (τα μέλη του είναι και μέτοχοι του Ο.Α.Σ.Θ.) που «φέρεται» ως ιδιοκτήτης των αμαξοστασίων στη Σταυρούπολη και τον Φοίνικα. Θα πρέπει να διερευνηθεί ο τρόπος απόκτησης των οικοπέδων αλλά και η διαδρομή των μισθωμάτων από τον Ο.Α.Σ.Θ. μέχρι τα μέλη του συνεταιρισμού.
10. Σε μια πόλη – πρωταθλήτρια της ανεργίας (σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ το ποσοστό ανεργίας στη Θεσσαλονίκη ανέρχεται σε 32%) δεν λαμβάνεται καμία μέριμνα για τη διευκόλυνση της μετακίνησης των ανέργων. Η θέση του ΣΥ.ΡΙΖ.Α. είναι ότι οι άνεργοι και οι άνεργες έχουν το δικαίωμα δωρεάν μετακίνησης.
11. Ο ΣΥ.ΡΙΖ.Α. έχει ξεκάθαρη θέση υπέρ ενός Ενιαίου Δημόσιου Φορέα Αστικών Συγκοινωνιών (λεωφορεία, μετρό, θαλάσσια συγκοινωνία, τραμ) μεκοινωνικό και εργατικό έλεγχο που θα παρέχει φθηνές και κυρίως ποιοτικές υπηρεσίες γιατί η μετακίνηση είναι συνταγματικά κατοχυρωμένο δικαίωμα και σε αυτό πρέπει να έχουν πρόσβαση όλες και όλοι.
Με βάση τα παραπάνω, καλούμε την κυβέρνηση:
1. Να αποσύρει την υπουργική απόφαση με την οποία αυξάνονται οι τιμές των εισιτηρίων και κατοχυρώνονται τα κέρδη των μετόχων του Ο.Α.Σ.Θ. και να προχωρήσει στην καταγγελία της Οικονομικής Συμφωνίας σύμφωνα με τα οριζόμενα σε αυτήν αλλά και στον Κανονισμό 1370/2007/23.10.2007 της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
2. Να προχωρήσει σε έλεγχο σε βάθος της οικονομικής και διοικητικής λειτουργίας του Ο.Α.Σ.Θ. και παράλληλα να δώσει στη δημοσιότητα το πόρισμα των ελεγκτών των υπουργείων Μεταφορών και Οικονομικών για τις χρήσεις 2004 – 2006, το οποίο υποβλήθηκε στις 06.04.2011.
3. Να δώσει στη δημοσιότητα το πόρισμα της Ομάδας Εργασίας για θέματα Ο.Α.Σ.Θ. που συγκροτήθηκε με την αριθ. Α οικ. 36064/3406/25.07.2013 απόφαση του Υφυπουργού Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων.
4. Να θεσμοθετήσει τη δωρεάν μετακίνηση των ανέργων.
ΤΕΚΜΗΡΙΩΣΗ
1. Το απασχολούμενο κεφάλαιο του Ο.Α.Σ.Θ. είναι κατανεμημένο σε 415 ακέραιες μετοχές, από τις οποίες οι 346 είναι κατανεμημένες σε 1.900 περίπου μικρομετόχους, οι 26 ανήκουν στην εταιρία ΚΤΕΛ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ Α.Ε., οι 22 ανήκουν στον συνεταιρισμό εργαζομένων στον Ο.Α.Σ.Θ. και οι 21 ανήκουν στο νομικό πρόσωπο Ο.Α.Σ.Θ.
2. Η τελευταία οικονομική συμφωνία μεταξύ του ελληνικού δημοσίου και του Ο.Α.Σ.Θ. κυρώθηκε με το Ν. 2898/2001 και προέβλεπε διάρκεια μέχρι την 31.12.2009. Με το Ν. 3652/2008 η διάρκεια της οικονομικής συμφωνίας παρατάθηκε μέχρι δύο έτη μετά την ολοκλήρωση των έργων του μετρό (!!!). Σύμφωνα με τον Κανονισμό 1370/2007/23.10.2007 της Ευρωπαϊκής Ένωσης, στο άρθρο 4 παρ. 3 προβλέπεται ότι «Η διάρκεια των συμβάσεων παροχής δημόσιας υπηρεσίας είναι περιορισμένη και δεν υπερβαίνει τα δέκα έτη για υπηρεσίες με αστικά και υπεραστικά λεωφορεία και τα δεκαπέντε έτη για υπηρεσίες μεταφοράς επιβατών με σιδηροδρομικά ή άλλα μέσα σταθερής τροχιάς». Σύμφωνα με το άρθρο 12, ο Κανονισμός ισχύει από τις 03.12.2009 και αυτό εξηγεί την εσπευσμένη ανανέωση της οικονομικής συμφωνίας Ελληνικού Δημοσίου και ΟΑ.Σ.Θ. το 2008 (η αρχική οικονομική συμφωνία έληγε στις 31.12.2009).
Σύνολο επιχειρηματικών κερδών 2009 – 2014 : 99. 241.142 ευρώ.
Σύνολο επιχειρηματικών κερδών 2015 – 2017 : 49.350.000 ευρώ.
4. Σημειώνεται ότι η τιμή του απλού εισιτηρίου διπλασιάστηκε την περίοδο 2009 – 2014 (από 0,50 ευρώ σε 1 ευρώ) επιβαρύνοντας τα φτωχά λαϊκά στρώματα που είναι και οι βασικοί χρήστες των αστικών συγκοινωνιών.
Όσον αφορά στην προπαγάνδα του υπουργείου ότι η τιμή του εισιτηρίου δύο μετεπιβιβάσεων (1,20 ευρώ) είναι ίδια με αυτήν της Αθήνας, σημειώνεται ότι το αντίστοιχο εισιτήριο των αστικών συγκοινωνιών της Αθήνας συμπεριλαμβάνει τη χρήση λεωφορείων, τραμ, μετρό, ηλεκτρικού και μειώθηκε από 1,40 ευρώ σε 1,20 ευρώ.
Δηλαδή σε περίοδο φτώχειας και μεγάλης μείωσης των εισοδημάτων των λαϊκών στρωμάτων η κυβέρνηση προβλέπει ότι μέσα σε ένα (1) έτος θα αφαιρέσει από το εισόδημά τους επιπλέον 38 εκατ. ευρώ.
6. Ενδεικτικά στοιχεία για την αδιαφάνεια των οικονομικών στοιχείων του Ο.Α.Σ.Θ. είναι :
Α. Ενώ η τιμή των εισιτηρίων αυξήθηκε το 2010 κατά 60% (από 0,50 ευρώ σε 0,80 ευρώ) τα έσοδα του Ο.Α.Σ.Θ. αυξήθηκαν κατά 22,6% (2011), 13,9% (2012) και 14,6% (2013) σε σύγκριση με το 2010 παρά την, ομολογημένη από τον ίδιο τον πρόεδρο του Ο.Α.Σ.Θ., αύξηση του αριθμού των επιβατών.
Β. Παρά το γεγονός ότι ο Ο.Α.Σ.Θ. «επιχορηγείται» από το ελληνικό δημόσιο δεν δημοσιεύει οικονομικά στοιχεία (Ισολογισμούς κλπ) και το υπουργείο έχει αρνηθεί να καταθέσει στη Βουλή τα σχετικά οικονομικά στοιχεία (όπως και το μετοχολόγιο) παρά το αίτημα των βουλευτών του ΣΥ.ΡΙΖ.Α. (3 ερωτήσεις το 2011). Η πρόσφατη υπαγωγή του Ο.Α.Σ.Θ. στους οργανισμούς που παρακολουθούνται από την ΕΛΣΤΑΤ και υποβάλλουν τα οικονομικά στοιχεία τους προς έλεγχο στο Γενικό Λογιστήριο του Κράτους ελπίζουμε να άρει τις συνθήκες αδιαφάνειας στη λειτουργία του Οργανισμού.
Γ. Οι έλεγχοι που έγιναν από το ελληνικό δημόσιο για προηγούμενες χρήσεις (ο τελευταίος αφορούσε τις χρήσεις 2004 – 2006, το πόρισμα υποβλήθηκε στις 06.04.2011 και έκτοτε παραμένει κλειδωμένο στα συρτάρια του υπουργείου Οικονομικών) δεν δημοσιοποιήθηκαν ποτέ. Επίσης παραμένουν ανεξέλεγκτες οι μεταβλητές δαπάνες του Ο.Α.Σ.Θ. (κυρίως καύσιμα) που αυξήθηκαν την περίοδο 2009 – 2011 κατά 67% (σύμφωνα με τον παραπάνω πίνακα για τα οικονομικά στοιχεία). Το αίτημα για ουσιαστικό έλεγχο των οικονομικών στοιχείων του Ο.Α.Σ.Θ. τουλάχιστον για την τελευταία 5ετία είναι παραπάνω από εύλογο.
Δ. Υπάρχουν σε εξέλιξη εισαγγελικές έρευνες για θέματα προμηθειών και προσλήψεων τις οποίες δείχνει να αγνοεί (…) το υπουργείο (!). Ως ΣΥΡΙΖΑ δεσμευόμαστε ότι θα παρακολουθήσουμε στενά την εξέλιξη αυτών των υποθέσεων μέχρι την οριστική κατάληξή τους.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου